Borde verkligen köra jävlar!

6 steg till mer träningsmotivation

Personlig utveckling

 
Vill du också ha en sundare livsstil? Bestäm dig en gång för alla att det är det du verkligen vill.  När du håller fokus på att lyckas blir du automatiskt mer motiverad menar menar Nina Jansdotter, beteendevetare och personlig coach som gillar löpning, cykling och yoga. Här är 6 steg på vägen:

1. Sätt upp mål

Vad vill du ha ut av din träning? Vill du komma i elitform eller räcker det med att klara av ett vanligt gympapass utan att du känner dig döende efteråt? Vad skulle det innebära för dig och ditt självförtroende, dina relationer, din vikt och din hälsa om du tränade regelbundet?

När du vet det är det lättare att sätta upp realistiska mål och du har också möjlighet att fira när du nått dit eller en bit på vägen. Belöna dig själv för dina framsteg ex med ett nytt fräscht träningsplagg, en härlig aromamassage eller en halvdag på cityspa.

2. Använd din självkännedom

Varje människa är unik och vi gillar alla olika träningsformer. Välj gärna något som känns lätt och inspirerande. En form som ger energi och glädje snarare än något som känns tungt och påtvingat.

Vilken typ av träning passar dig och din personlighet ?Vill du träna ensam eller i grupp?
Vill du träna på bestämda tider i veckan eller vill du hellre träna när du själv vill?
Vill du träna ute eller inne?
Vill du variera din träning med olika sorter eller vill du hålla fast vid en form som fungerar för dig?

3. Visualisera ditt nya jag

Se dig själv som redan där, frisk, sund och vältränad. Se hur mycket energi och hälsa du utstrålar när du väl kommit i form, se dig själv flyga fram med lätta steg i joggingspåret, hör kommentarerna från andra ”vad fräsch och vältränad du ser ut”. Peppa dig själv med positiva affirmationer (bekräftelser):

Jag springer milen på XX minuter
Jag njuter av min träning 
Jag gillar min sunda livsstil
Jag är frisk och glad
Jag har bestämt mig för att lyckas
Min kropp blir starkare och starkare varje dag
Det är lätt för mig att nå mina mål 
Jag säger ja till mig själv

4. Sök mer kunskap

Köp böcker och tidningar om träning (och kost för att maximera dina resultat). Anlita en personlig tränare eller en motivationscoach och eller gå på kurser och föreläsningar om träning och kost. Kunskapen gör att du lär dig träna mer effektivt och anpassat efter dina förutsättningar.

5. Fortsätt trots platåer

Motivationen går upp och ner. Ofta är det lätt i början. Du får snabba resultat och du känner dig lite ”hög”. Sen händer det att du kommer till platåer av olika slag ex att ge sig hän ”mentala sopor” som ”det är ingen idé att fortsätta” ”Jag har ingen disciplin”. ”Det märks ju ändå ingenting att jag tränar på gym tre gånger i veckan”.  Byt ut dina negativa tankar mot positiva och fortsätt fast det känns tungt ibland så kommer du komma till perioder med mer lust och flow igen.

6. Umgås med människor som ger dig stöd

Stärk dig själv genom att umgås mycket med människor i din omgivning som stöttar och inspirerar dig att hålla fast vid din vision i vår. Hjälp varandra, kanske kan ni träna ihop?

http://www.ninajansdotter.com/artiklar-mainmenu-35/27-personlig-utveckling/165-6-steg-till-mer-trngsmotivation



» S

Härligt inlägg! Gav en ett och annat att fundera på, och motiverande på samma gång!

Svar: Vad glad jag blir att du tyckte om det:)
Sofie

2013-02-19 // 19:56:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback